7 másodperc, a legfrissebb sikerrecept Svédországból – Interjú Dormány Zsolttal

Mindenki, aki igyekezett már érvényesülni az életben, akár magánemberként a hétköznapokban, akár vállalkozásként a versenyszférában, az tudja, hogy az első benyomás mindennél fontosabb lehet akkor, ha jól akarunk „szerepelni”. Ez elfogadott alapvetés, mondhatni tény. De arról már nagyon keveseknek van fogalmuk, hogy az első benyomás mégis milyen folyamatot is takar, és mennyi mindent kell tudnunk erről a mechanizmusról, ha használni akarjuk a saját érdekünkben, és jó benyomást akarunk tenni, ez által sikereket akarunk elérni. Ezekről beszélgettünk Dormány Zsolttal, aki egy Svédországban már jól bevált módszert hoz be most Magyarországra.

Vidi Rita: Zsolt, mesélnél arról, hogy miről is van szó pontosan?

Dormány Zsolt.: Nagyon szívesen, hiszen ez az oktatási rendszer most mutatkozik be először Magyarországon, és először magyar nyelven. Ez maga az az alap, amelynek a hiánya eddig a futóhomokra felépített marketing rendszerek összeomlását okozta a legtöbb esetben. Bármilyen tökéletes vásárlói tölcsért építettek ki, vagy változatos termékpiramist, e-mail-, Google, Facebook vagy Instagram marketinget is alkalmaztak eddig a vállalkozások, az mind hiábavalónak bizonyult. Nem hozta kellő számú vásárlót. De hát ez szinte természetes is volt eddig, mert nem volt meg az egésznek a sziklaszilárd alapja. Csak ez az alap biztosíthatja az összes eddig tanult marketing-stratégia sikerét. Ezek a vállalkozások, marketingesek, vállalkozók a kampányaik első lépéseitől elvesztették a célcsoportjuknak több mint 90%-át. A maradék 9-10 % érdeklődő valóban nem volt elég arra, hogy megfelelő számú ügyfelet vagy vásárlót biztosítson a vállalkozóknak. Mi ezeket a kőszikla szilárdságú alapokat hozzuk el elsőként most Magyarországra, a magyar kkv szektor üzletkötőinek, magánvállalkozóinak és cégeinek egyaránt.

V. R.: Te magad miért pont ezzel foglalkozol? Hogy kerültél a téma közelébe?

D. Zs.: Már több mint 30 éve marketinget tanítok a világ több országában. Magyarországon kívül Ausztriában, a régi Jugoszláviában, az Egyesült Arab Emirátusokban és Svédországban is tanítottam vállalkozókat üzletembereket és természetesen saját cégeimben a munkatársaimat. Az ELTE tanári végzettségem és a Filmfőiskolán tanultak után szinte azonnal belecsöppentem az akkori osztrák marketing business kellős közepébe. Megtanultam a számunkra akkor még új kereskedelmi és marketing formákat. Majd Amerikából behozott mosási katalizátor készletre alapítottam céget, és képeztük ki munkatársaimmal az üzletkötői réteget. Később szintén saját cégemben fejlesztettem ki és gyárttattam orvosi készülékcsaládot, amit még az Emírségek orvosai számára is betanítottunk a legforróbb éghajlat izzasztó hőségében. De mentoráltam kezdő, fiatal vállalkozókat is a BossConnect nonprofit szervezet egyik tagjaként. Volt gazdasági miniszter, ex tv-elnök és sok más kollégámmal együtt nagyon szerettük ezt a munkánkat is. Az elmúlt 16 év alatt kialakult svédországi üzleti kapcsolataimhoz történt ingázások után, 8 évvel ezelőtt maradtam végleg Stockholmban. Itt teljesedett ki az első tanulmányaim és a marketinges tudásom és tapasztalatom kettős előnye. Talán elsőként Európában mi tanítjuk a fotós-filmes szakmában is évtizedek óta ismert és alkalmazott elveket az üzleti marketing összes területén. Én még Oscar díjas operatőröktől tanulhattam meg mindezek alapjait, és most hiánypótló szakmai alapként oktatom mindezt a marketing legfontosabb startköveként.

V. R.:Mesélted, hogy először csak kis létszámban akartatok képzést szervezni a 7 másodperces módszerről, de aztán megnyílt a lehetősége egy szélesebb körben elérhető tréningnek is. Jól gondolom, hogy ti magatok is használjátok azt a módszert, amit tanítotok?

D. Zs.: Igen használjuk is, cégre is szabjuk és általános szakmai képzéseket is tartunk. Nálunk nem csak az üres elméletet, hanem a sokkal fontosabb gyakorlatot is elsajátíthatja minden jelentkező. A kiscsoportos offline tréningeket eddig a svéd cégek termékeinek és szolgáltatásainak különbözősége miatt oktattuk. Svédországban mások a pénzügyi lehetőségei egy-egy vállalkozásnak, itt lehetett akár egyénenként is átadnunk a tudásunkat. Magyarországon más módszerek a hatékonyak. Először bemutatókat, rövidebb tréningeket tartunk. Ennek első alkalma lesz a március 16.-i délutáni képzés. Később havi előfizetéses Facebook csoportokba integráljuk a hasonló érdeklődésű és tudásszintet megszerezni kívánó vállalkozókat. A következő lépésként a továbbképzések, és „bentlakásos” exkluzív, főleg gyakorlati kurzusok adnak lehetőséget a több szintű tudásátadásra.

V. R.:Miért pont 7 másodperc? Miért nem 6 vagy 5? Hogyan kell ezt elképzelni?

D. Zs.: A nemzetközi gyakorlatban már hosszú évtizedek óta ismertek ezek az alapelvek. A modern statisztikák, és az ősrégi könyvek is ugyanazt mutatják: az emberek az első hét másodpercben eldöntik, hogy érdekli-e őket amit közölni szeretnél velük, vagy sem? Már a Bibliában is találunk erre útbaigazításokat, de kommunikációs szakértők is egymást erősítve elemzik ki ugyanazokat az adatokat. És mindez pontosan ugyanígy működik az online, sőt az offline marketingben is. Ha egy érdeklődő a te weboldaladon, Facebook profilodban vagy csoportodban, az Instagramodon, a Youtube-on, email leveleidben vagy számos más megjelenési felületeden meglátja az anyagodat, a legtöbbször 7 másodpercen belül dönt. Az emberek 55%-a az alapján „AMIT” lát, és ha az nem tetszik neki, azonnal továbbkattint rólad, elgörget a videódról. A 38%-uk az „AHOGYAN” miatt nem lesz tovább kíváncsi a mondandódra: ahogyan gesztikulálsz, amilyen rosszul vannak szerkesztve képeid és videód az oldaladon, ahogyan hallja – vagy éppen nem hallja a háttérzaj miatt a hangodat a videón –, ahogyan sötétül és világosodik össze-vissza a videód, vagy ugrál az élesség rajta, és még számos más olyan zavaró dolgot tapasztalhat, ami miatt egy szempillantás alatt már ott sincs, és soha nem is tér vissza a tartalmaidhoz. Tehát maradt eddig az a sovány kis 7% érdeklődő táborod, akikből persze koránt sem lehet olyan sok vevőt konvertálni. A mi oktatásainknak rögtön a legelején megmutatjuk azt, hogy ha ezt a kezdeti 90%-os veszteséget csak a felére is lecsökkentjük, akkor a továbbiakban a változatlanul hagyott marketing lépéseid alatt a vevőid száma meghatszorozódik. Mert a matek így működik. Sőt, ha a további marketing lépéseidbe is beépíted a nálunk szerzett tudást, és csak 10%-kal lesz eredményesebb a további marketinged, akkor 17-szer több vásárlód, ügyfeled lesz a mi módszerünkkel.

V. R.: Ez most akkor egy új csodaszer a vállalkozások számára, afféle gyorsan oldódó pirula?

D. Zs.: Ez érdekes kérdés, Rita. Gyorsan? Igen, mivel amilyen gyorsan eddig elvesztették azt a 90%-ot, most olyan gyorsan vissza is nyerhetik. Akár az első hét másodpercben. Csodaszernek csak abból a szempontból mondanám, hogy már az alapképzéseink alatt „bekapott 1-2 pirula” megszünteti a mostanában feltűnt egyre több marketinges tévhit kellemetlen veszteségeit. A semmiből hirtelen feltűnt, és az azóta már köddé is vált „marketinges tanácsadók” az alapelvekkel szöges ellentétben álló „újdonságokat” oktatnak. Ezekbe a legtöbbször bele is törik a saját bicskájuk is. Ezekről is lesz szó már az első oktatásunkon is.

V. R.: Mennyi idő alatt és milyen erőforrások bevonásával lehet ezt a módszert elkezdeni alkalmazni mondjuk egy szolgáltatóiparban működő kisvállalkozás esetében?

D. Zs.: A tárgyi erőforrás ma már kizárólag egy néhány évnél nem régebbi okostelefon. Ez már szinte mindenkinek ott van a zsebében, a vállalkozóknak sokszor pont a legmodernebb. Ez tartalmazza a profi hang-, fotó-, és videó stúdió minden szükséges eszköztárát. A telefonra letölthető applikációk pedig a szakember stáb munkáját helyettesíthetik. Akár termék, akár szolgáltatás alapú az adott vállalkozás, a lépések hasonlóak. Aki még nem elég bátor saját fotók és videók elkészítéséhez, azoknak a szabadon felhasználható, és a legminőségibb fizetős médiatárak anyagainak felhasználását, szerkesztési lehetőségeit tanítjuk meg. Már ekkor is meghatározó szerepet tulajdonítunk az egyediség, a minőség, a különlegesség fontosságának. Megtanítjuk, hogyan lehet kiemelkedni a szürke, unalmas és érdektelen reklám-megjelenések langyos vizéből. Mert ki kell emelkedni, és erre számos eszköz létezik. Mindig a vállalkozás működési területe, a vállalkozó merészsége, tettvágya az egyes befolyásoló tényezők az előrehaladás szempontjából. A tudásfokozó eszközöknek pedig csak a vállalkozó szándékai szabnak határokat. A legjobb kezdés mindig az egy alkalmas tréning. Magyarországon ez először a most 16.-án tartott első tréningünk. Az itt megszerzett tudással, és munkatársainkkal történő későbbi konzultációkon választjuk ki közösen az előrehaladás útját. Az előfizetéses Facebook elméleti és gyakorlati oktatási csoportoktól, a személyre szabott coaching képzéseken keresztül, a hétvégi vagy teljes hetes, exkluzív helyeken tartott, kiscsoportos aktív képzésekig nincs határa a megszerezhető tudásszinteknek. Akár már 6 hónapon belül elérhető az első Mobil-Mester szint elvégzése. Ennek birtokában már segítség nélkül tudnak hallgatóink mindhárom területen (fotó, hang, videó) a vállalkozásukat megfelelő szintre juttató anyagokat készíteni. A tudást aztán még innen van igazán értelme továbbfejleszteni a 2.-3.-4.-5. mesteri szintekre, akinek van kedve hozzá.

V. R.:Mi a különbség a svéd és a magyar vállalkozások között meglátásod szerint? És mi a hasonlóság köztük?

D. Zs.: A legfőbb különbséget az adó mértéke határozza meg. A svéd adók a világ legmagasabb és legkeményebb feltételei szerint szabottak. Csak egy lehetőség van: be kell fizetni ezeket. Ezért a svéd vállalkozóknak sokkal jobban oda kell figyelniük a vállalkozásuk, kampányaik legelső pillanataitól, hogy lehetőleg ne érje őket a legkisebb elkerülhető veszteség sem. A hasonlóság szerintem az, hogy mind a magyar, mind a svéd vállalkozói rétegnek ott lapul a zsebében a smartphone. Először is meg kell tanulniuk a legfontosabb kezdő lépéseket, amelyeket a telefonjuk nem tud helyettük elvégezni. Majd rövid idő alatt a saját számukra is hatalmas meglepetéseket tudnak okozni, hiszen olyan fotókat, podcasteket (szórakoztató és/vagy tanító szándékkal elkészített, minőségi hanganyagok) és olyan professzionális videoclipeket, sőt reklámfilmeket tudnak készíteni, amiket tényleg csak az elmúlt évek fejlődésén átment okostelefonokkal lehet.

V. R.:Ha egyetlen, de hosszútávra szóló tanácsod lehetne a magyar vállalkozások számára, mi lenne az?

D. Zs.: Ez a mi szállóigénk, jókívánságunk a mi szakmai területünkön képzéseiket végző hallgatóinknak: Become smarter than your smartphone! Válj okosabbá mint a mobilod, de úgy is fordíthatnánk: Légy okosabb mint az okostelefonod!

V. R.: Hol és mikor találkozhatnak az érdeklődők a képzéssel?

D. Zs.: A legelső magyarországi képzésünk március 16.-án 14 órakor kezdődik, a budapesti La Prima Fashion Hotelben. A jegyeket most még a legjobb áron megszerezheti magának bárki. A képzés Facebook eseménye: https://www.facebook.com/events/388923991883268/
Most vagyunk a legjobb időpillanatban ahhoz, hogy senki ne maradjon le erről a rakétasebességű technikai fejlődésen átment eszköz határtalan lehetőségeinek megtanulásáról.

About Vidi Rita

Az ihirek.hu megálmodója, elindítója vagyok, néhány oldalt én magam is adminisztrálok. Legfőbb küldetésemnek azt tekintem, hogy új kultúrát teremtsünk az információs dzsungelben, és segítsünk minél többeknek visszatalálni arra az ösvényre, ami vezet is valahová. Ezért csinálom az ihirek.hu-t, hogy ezt a visszatalálás élményt minél többen megtapasztalják.

View all posts by Vidi Rita →